Virksomheden mister penge på it-vanskeligheder

Hvor mange it-fejl oplever jeres virksomhed dagligt? En hel del sikkert. Det er i hvert fald billedet, der viser sig generelt på de danske virksomheder. 

Vi bliver stadig mere digitale i vores marketing, handel, produktion og alle andre områder. Derfor skal styrkelse af de ansattes it-kundskaber altid være en af virksomhedernes absolutte første prioriteter. 

En computerfejl under et Zoom-møde er acceptabelt. En computerfejl, der blokerer ti store bestillinger i flere timer, er skadeligt for jeres omdømme og virksomheden generelt. 

Vred_kvinde

Dinosaurer på arbejdsmarkedet

Det skal ikke være nogen bashing. Men er der blot nogle mennesker for hvem den digitale virkelighed ikke et lige så let tilgængelig. 

Alle virksomheder har et par dinosaurer, som konstant volder it-udfordringer. De bidrager med garanti på mange andre områder, hvor deres ekspertise er enestående.
Dog starter langt de fleste ”computerfejl” som menneskefejl. Enten er der slet ikke noget problem, eller også bliver problemet forvoldt af mennesket, der bruger computeren. 

Her skal en smart virksomhed hjælpe sine ansatte selv med de helt simple opgaver. Det kan være links til hjemmesider, der gives til de ansatte. Det kan være en manuel, som de kan klikke sig rundt i. 

Det kunne være links som denne: Sådan installerer man Mac OS på sin MacBook

De problematikker, virksomheden oftest støder på, vil kunne kortlægges, og links til de forskellige dinosaurer og andre mennesker med manglende it-færdigheder kan laves. Sådan kan virksomheden mindske de it-fejl, som virksomheden oplever. 

Uddan dine ansatte i jeres elektronik

Er I en mindre virksomhed, forsvinder jeres it-vanskeligheder ikke bare ved, at I ansætter en til at kigge på problemerne. I hvert fald skal denne gøre mere en blot at kigge på og fikse problemerne. 

Den it-ansvarlige skal lægge strategier og planer for, hvordan han/hun kan uddanne virksomhedens ansatte, så alle har en bedre forståelse for it-udfordringerne. De behøver ikke selv at kunne fikse en fejl-40. Men med kendskab til fejlen ved de ansatte som minimum, hvad de ikke skal gøre. 

De it-ansvarlige skal ikke gemmes væk i en mørk kælder, hvor deres medarbejdere kan ringe ned, når de ikke forstår, hvorfor computeren larmer. De skal kunne dele ud af deres viden, så alle er med på beatet. 

Glad_Kvinde

Vær kynisk, hvis det er nødvendigt

Det sidste råd er, at du skal være kynisk som virksomhedsejer. Det betyder, at mennesker med it-færdigheder med fordel kan foretrækkes til snart alle stillinger. 

Det betyder også, at det ikke altid kan betale sig for en virksomhed at have en masse analoge arbejdere, der ikke forstår det digitale. Tag derfor en klog beslutning, både når du ansætter og når der skal tyndes ud blandt de ansatte. 

Virksomheden skal kunne følge med, hvor det gælder. Alternativt falder virksomheden fra, og konkurrenter kan skovle jeres mange kunder ind. 

Leave a Reply