Derfor burde du hastighedsoptimere din hjemmeside

Kender du det med, at du sidder og surfer på nettet. Du finder en spændende hjemmeside der gerne vil se mere til. Men argh, internettet driller og siden vil ikke læse så hurtigt som du er vant til. Du bliver hurtigt rastløs og trykker opdater, men lige lidt sker der. Hjemmesiden står stadig og prøver at indlæse og du mister din tålmodighed og klikker videre til den næste i stedet … Lige så frustrerede vil dine potentielle kunder også blive, hvis din hjemmeside er langsom.

Hastigheden på internettet

Det går hurtigere end aldrig før og vi er bestemt ikke vant til, at skulle vente ret længe på at en side kommer frem efter vi har klikket på den. Det er faktisk sådan, at forbrugerne allerede efter kun 3 sekunder begynder at blive utålmodige, hvis din side ikke er kommet frem. Det ses faktisk i dag, at en side skal være uploadet og klar til at blive vist for forbrugeren efter kun 1 sekund på en desktop og max 2 sekunder på en mobiltelefon. Der er selvfølgelig forskel på hvor tålmodige de forskellige målgrupper er. Henvender du dig primært til den ældre generation, så kan du være heldig at de er lidt mere tålmodige, men du skal bestemt ikke regne med det. Er den hjemmeside derfor langsom, eller er der dele af din der er langsom, så langsom at dine besøgende forsvinder så er det lig med tabt indtjening. Tabt indtjening er der ingen der synes er sjovt. Der kan være mange grunde til, at en potentiel kunde forlader din hjemmeside, men du kan gøre meget for at holde dem fast. Blandet andet ved at gøre hele din brugeroplevelse så god og let som overhovedet muligt.

Hvad betyder det ellers for din forretning, hvis din hjemmeside er langsom?

En langsom hjemmeside vil lande på en dårlig placering på google. Det er nemlig sådan at google gerne ser, at de bedste hjemmesider kommer først frem. De ønsker nemlig at kunne vise deres brugere de absolut bedste resultater først. Meget af dit SEO-arbejder er dermed spildt, hvis din hjemmeside er så langsom at google straffer den, med en dårlig placering på grund af dens loade tid. Når du ikke ligger i toppen på google, så vil du heller ikke blive fundet lige så nemt og dermed få lige så mange besøgende og potentielle kunder. Det går dermed udover hele din online forretning at du har en langsom hjemmeside. Derudover at det virkelig svært at konventerne en besøgende potentiel kunde til en betalende kunde på en langsom hjemmeside. Af den grund er hastighedsoptimering af hjemmesiden utroligt vigtigt.

 Mål din brugertilfredshed og bliv overrasket

En god og effektiv hastighedsoptimering af hjemmeside er yderst målbart på flere faktorer. Du kan starte med at måle din bounce rate. Er din hjemmeside ellers sat brugervenligt op og er nem at overskue for dine kunder, så vil din bounce rate falde drastisk. Det er rigtig godt i forhold til din placering på google. Google bryder sig ikke om hjemmesider der har en høj bounce rate, det er nemlig deres forbrugeres måde at fortælle dem på, at kunderne ikke bryder sig om den givende hjemmeside. du kan også nemt måle din konverteringsrate og dermed se at du hurtigt vil opleve flere salg på din hjemmeside.

Leave a Reply